#Boekrecensies

Boekrecensie: Liefdevolle natuurlijke zorg rondom het sterven

Ruth N. Cooiman- van Heijningen

15 november 2022

2 minuten lees tijd

‘Het leven geven’ aan de liefdevolle natuurlijke zorg rondom het sterven, is wat Toke Bezuijen met het uitbrengen van dit prachtige boek heeft gedaan.

Op de omslag zijn een aantal rode rozenbottels stil en smaakvol gefotografeerd die verwijzen naar de inhoud van het boek: de toepassing van heilzame planten door middel van uitwendige behandelingen via de huid. Het boek is in tweeën gedeeld.

In het eerste deel wordt beschreven hoe je op een liefdevolle en natuurlijke manier naar het stervensproces kunt kijken. Daarbij worden er geen stellingen, noch wetenschappelijke onderzoeken met percentages gepresenteerd, maar veeleer vragen, bespiegelingen en uitspraken van wijze mensen, die langer in mij, als lezer van het boek, blijven naklinken. “Hoe zou het zijn, als..”, is ook mijn vraag als we helpend bij een sterfbed willen zijn. Door een open houding naar degene om wie het gaat, kunnen er de mooiste situaties ontstaan. In het eerste deel van het boek lees ik veel inzichten om op een natuurlijke manier met de dood om te gaan.

In het tweede deel gaat het over: “Uit de natuur voor mensen: de praktijk”. Hierin worden uitsluitend natuurlijke middelen aangedragen om de pijn, het verdriet, de angst en het ongemak voor de medemens in de terminale fase te verlichten. Zo worden de geschenken van de Drie Koningen aan het Jezuskind: goud, wierook en mirre, besproken en aangeraden als hulp om het leven te durven loslaten. “Dit kun je doen bij de dagelijkse verzorging” is een hoofdstuk of “dit kun je doen bij klachten en ongemak”. Ook staan er tips in uit de wikkelkeuken, met praktische voorbeelden om wikkels en kompressen te maken met heilzame planten, honing, bijenwas en oliën. Daarbij worden veel middelen aangedragen. In mijn ervaring is er niet zoveel meer nodig in de laatste fase, maar het is wel fijn dat er daardoor de mogelijkheid wordt gegeven te kunnen kiezen, in wat toepasbaar kan zijn.

Alle mensen die uitwendige ondersteuning uit de natuur waarderen zullen erkentelijk en dankbaar zijn, dat dit liefdevolle, natuurlijke en toch ook handzame boekwerk in het leven is gekomen!

Uitgever Reith Hendriks & partners | ISBN/EAN 978-94-92351-16-6 | Toke Bezuijen

Schrijf u in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte.