#Boekrecensies

Boekrecensie Sterven & Het leven voltooien

Els Smits, boekrecensent Landelijk Expertisecentrum Sterven

26 november 2020

3 minuten lees tijd

Boekrecensie tweeluik Sterven. Tijd voor een ander verhaal en Het leven voltooien

Het Landelijk Expertisecentrum Sterven heeft recentelijk twee boekjes uitgegeven over het sterfbed en voltooiing van het leven. Samen vormt dit tweeluik een pleidooi voor het gewone sterven. Dat wil niet zeggen dat het Expertisecentrum andere keuzes niet respecteert. Met de boekjes willen ze vooral informeren over het natuurlijke verloop van een sterfbed en zo angst voor de dood omzetten in vertrouwen in een natuurlijk proces in het menselijk bestaan. Om te komen tot een samenleving die aanvaardt dat sterven onderdeel is van het leven en om mensen te helpen bij het maken van keuzes die gebaseerd zijn op inzicht en vertrouwen. Feitelijk gaat het over een grotere plaats voor overgave en een wat kleinere voor controle en regie, waar wij in onze huidige maatschappij zo gehecht aan zijn geraakt. Voor die overgave is kloppende en betrouwbare informatie nodig en dat brengt dit tweeluik.

Herkenning en acceptatie

In Sterven. Tijd voor een ander verhaal, legt initiatiefnemer van het Landelijk Expertisecentrum Sterven Ineke Visser uit dat sterven een fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel proces is en geeft inzicht in hoe al deze lagen of dimensies een rol spelen tijdens het stervensproces. En hoe één voor één de elementen aarde, water, vuur, lucht en ether het fysieke lichaam verlaten. Het zijn zaken die je als dierbare van een stervend persoon kan herkennen en deze herkenning helpt bij de acceptatie van het natuurlijk verlopende proces van de dood. Dat doet niets af aan het verdriet dat er ook is, maar geeft rust en overgave, ook bij de dierbaren die de stervende begeleiden op zijn of haar laatste pad op aarde. Tussen de hoofdstukken door staan vijf kaders met handreikingen voor de dierbaren met betrekking tot een paar specifieke fases van het stervensproces. Het geheel van uitleg en handreikingen maakt van Sterven. Tijd voor een ander verhaal een verhaal over nabijheid, verbondenheid en heling.

De onvermijdelijke dood

In het boekje Het leven voltooien, dat onder redactie van Ineke Visser tot stand kwam, staan tien verhalen opgetekend over mensen die hun leven voltooid hebben en op een natuurlijke manier kwamen te overlijden. De verhalen zijn verteld door een nabestaande van de overledene. Het zijn persoonlijke, bijzondere en intieme verhalen, die de lezer inzicht geven dat ook een moeilijk stervensproces heel waardevol voor alle betrokkenen kan zijn. Ondanks de pijn, de onrust en de angst die er ook zijn; de verhalen zijn waargebeurd en niet geromantiseerd.

Inzicht en verdieping

Elk verhaal wordt gevolgd door een duiding door een deskundige, wat meer inzicht en verdieping geeft over wat er zoal speelde in het proces van stervende en nabestaande(n). De verhalen zijn invoelbaar bijzonder; een inkijkje in het sterfproces van een uniek persoon. De duidingen helpen om een en ander in een groter geheel te zien. De combinatie, ook met het eerste deel van het tweeluik, maakt het een aanrader voor iedereen die zich beter wil leren verhouden tot de onvermijdelijke dood.

De boekjes zijn als tweeluik te koop in de webwinkel van het Landelijk Expertisecentrum Sterven, maar ook los verkrijgbaar.

Tweeluik:

Sterven. Tijd voor een ander verhaal | Auteur: Ineke Visser