#Boekrecensies

Boekrecensie: Sterven. Tijd voor een ander verhaal

NBD Biblion recensent, F.M. Boon

28 april 2021

< 1 minuut lees tijd

Sterven. Tijd voor een ander verhaal / Ineke Visser; eindredactie: Nienke Weick.  Rotterdam: Landelijk Expertisecentrum Sterven, 2020. 48 pagina’s, 21 cm.
Deze uitgave van de voorzitter van het Landelijk Expertisecentrum Sterven geeft up-to-date voorlichting over het ‘gewone’ sterfbed en legt uit welke waarden het kan hebben voor betrokkenen. De lezer krijgt heldere handvatten en beelden aangereikt om zich praktisch en mentaal voor te bereiden op een waardevol sterfproces. Belangrijke – nieuwe – kennis daarover komt uit bronnen als de palliatieve en hospicezorg. Deze kennis is vandaag de dag extra belangrijk vanwege de versmallende focus op sterven in media en politiek die ten onrechte de indruk wekken dat, aldus de auteur, elk sterfbed gepaard zou gaan met ondraaglijk en uitzichtloos lijden. Deze publicatie breekt er een lans voor om het gewone sterven uitdrukkelijker te waarderen en legt uit wat daarover zoal voor waarde- en zinvols te weten valt. Het Expertisecentrum erkent en respecteert overigens uitdrukkelijk ook andere keuzes, omwille van de unieke en persoonlijke vrijheid van ieder mens. Dit boekje draagt zeker ertoe bij dat het ‘gewone sterven’ optimaal beleefd kan worden als een uniek, persoonlijk en zinvol gebeuren. Verschijnt tegelijk met ‘Het leven voltooien. Tien verhalen over de waarde van leven met sterven’.

Recensent: F.M. Boon

NBD Biblion

*verkrijgbaar in onze webshop